Symfonia ERP Finanse i Księgowość 2025.2
Zmiany w zakresie JPK-CIT
Formatka do sekcji RPD dla JPK_KR_PD – Na podstawie sekcji RPD w schemacie JPK_KR_PD została zaprojektowana tabela Rozliczenie Podatku Dochodowego, umożliwiająca ręczne wprowadzenie wymaganych danych.
Generowanie pliku XML JPK_KR_PD – dla wygody użytkowników, wprowadzono funkcję podglądu danych z pliku XML w programie Excel, co ułatwia ich weryfikację i analizę.
Nowe raporty do weryfikacji znaczników JPK_KR_PD — specjalny raport „Weryfikacja przypisań znaczników JPK_KR_PD” jest dostępny w pakietach Uniwersalnym i Profesjonalnym programu Symfonia Finanse i Księgowość. Dodatkowo utworzono „Obroty kont ze znacznikami JPK_KR_PD”, który pozwala na tworzenie własnych zestawień i analiz w aplikacji SmartBI.

Nowy mechanizm integracji z Symfonia eDokumenty:
Nowe, ujednolicone okno pobierania dokumentów „Dokumenty chmurowe”, wspólne dla modułów Finanse i Księgowość (FK) oraz Handel (HM).
Parametr „Zastosuj dla wszystkich” podczas importu dokumentów, umożliwiający przyspieszenie opisywania faktur i rachunków.
„Numer referencyjny” – nowa kolumna w oknie importu dokumentów prezentująca numer dokumentu nadany w systemie Symfonia eDokumenty.
Na obecnym etapie integracji nie jest jeszcze udostępniany załącznik PDF faktury. Podgląd dokumentu dostępny jest w trakcie importu oraz z poziomu linku w formatce zaimportowanego dokumentu. Link otwiera dokument w przeglądarce w module Symfonia eDokumenty.
W przypadku usunięcia dokumentu w oknie importu w Symfonii FK, jego status w Symfonii eDokumenty zostaje zaktualizowany. Przy danym dokumencie pojawia się informacja „Usunięty z FK”.
Podczas importu faktur w walucie dodano informację o numerze tabeli kursowej NBP, na podstawie której został pobrany kurs waluty.
Nowe raporty
Korespondencja kont 456
Obroty na kontach – ostatni poziom analityczny

Dokumenty bez rozrachunków

Symfonia ERP Handel 2025.2
Udostępnianie dokumentów sprzedaży i ich załączników dla odbiorców faktur
Wysyłka i odbiór załączników do dokumentów KSeF – udostępnianie obrazu dokumentów sprzedaży wysyłanych do KSeF, faktury w formacie XML oraz ich załączników biznesowych. Na wybrane adresy email nabywcy z kartoteki kontrahenta zostaną wysłane powiadomienia o udostępnieniu. Dokumenty sprzedażowe typu Paragon nie są udostępniane.Załączniki dokumentów sprzedażowych – umożliwiono dodawanie linków. Podczas dodawania załącznika można wybrać czy załącznik będzie w formie pliku (Załącz z dysku) czy też będzie to odnośnik (Dodaj link).


Udostępnianie dokumentu sprzedaży i jego załączników
W oknie wystawiania dokumentu sprzedaży dodano nowe grupy ustawień dotyczące udostępniania dokumentów oraz ich załączników, a także wysyłki powiadomień e-mail.
Opcje udostępniania dokumentu
- Wyślij na adres – wskazuje adres e-mail, na który zostanie wysłane powiadomienie o udostępnieniu dokumentu. Domyślnie proponowane są adresy z zakładki Osoby kontaktowe kontrahenta, z możliwością edycji.
- PDF / XML – umożliwia wybór formatu udostępnianego dokumentu: PDF lub XML.
Opcje udostępniania załączników
- Wyślij załączniki – wskazuje liczbę załączników przeznaczonych do udostępnienia.
- Załączniki – otwiera okno z listą załączników oraz ustawieniami ich wysyłki. Dane pobierane są z zakładki Załączniki dokumentu.
Okno Załączniki, otwierane z poziomu wystawiania dokumentu, umożliwia konfigurację dodatkowych ustawień udostępniania:
- Zabezpiecz PIN-em – pozwala zabezpieczyć dostęp do załączników hasłem. PIN jest wysyłany na adres e-mail odbiorcy w momencie próby otwarcia załącznika.
- Data wygaśnięcia linku – umożliwia określenie liczby dni, po których link do udostępnionych dokumentów i załączników przestanie być aktywny.
- Lista załączników – prezentuje wyłącznie fizyczne pliki dodane do dokumentu; nie uwzględnia załączników w formie linków.

Dodawanie linków jako załączników dokumentów sprzedaży – dla dokumentów sprzedaży umożliwiono dodanie załącznika w formie odnośnika. Załączniki tego typu nie będą podlegały wysyłce do kontrahentów.
Kontrahenci
W oknie szczegółów kontrahenta zmieniono nazwę zakładki na Osoby kontaktowe oraz rozszerzono jej funkcjonalność, umożliwiając rejestrację i prezentację wielu kontaktów powiązanych z kontrahentem.- W kolumnie Dokumenty można określić, jakie typy dokumentów mają być udostępniane poszczególnym osobom kontaktowym.

- Dodawanie i edycja osób kontaktowych odbywa się w dedykowanym oknie edycji w module Contact Manager.

Ustawienia udostępniania (dla KSeF)
W ustawieniach programów dodano nową sekcję: Ustawienia udostępniania > Ustawienia wysyłki, umożliwiającą konfigurację domyślnego sposobu udostępniania dokumentów ustrukturyzowanych i ich załączników.Historia udostępniania dokumentów i załączników
W kartotece dokumentów sprzedaży (przycisk „KSeF”) oraz w oknie konkretnego dokumentu (przycisk „Operacje” > Historia wysyłki) dostępny jest przegląd wszystkich zdarzeń związanych z: – wysyłką dokumentów do KSeF, – udostępnianiem dokumentów i załączników, – wysyłką powiadomień do odbiorcy.
Uprawnienia dotyczące udostępniania dokumentów i załączników
Zmiana parametrów udostępniania podczas wystawiania dokumentu pozwala użytkownikowi modyfikować ustawienia udostępniania dokumentu, załączników oraz powiadomień e-mail bezpośrednio podczas wystawiania dokumentu. Grupa uprawnień: Prawa w zakresie udostępnień – Zmiana parametrów udostępniania podczas wystawiania dokumentuZmiana ustawień udostępniania na zakładce „Załączniki” uprawnia do edycji ustawień udostępniania plików na zakładce Załączniki w dokumencie sprzedaży. Grupa uprawnień: Prawa w zakresie udostępnień – Zmiana ustawień udostępniania na zakładce „Załączniki”
Udostępnianie załączników (przycisk „Udostępnij”) pozwala na wykonanie operacji udostępniania załączników z poziomu zakładki Załączniki poprzez przycisk „Udostępnij”. Grupa uprawnień: Prawa w zakresie udostępnień – Udostępnianie załączników
Symfonia Środki Trwałe 2025.2
JPK-CIT
Dodanie nowych pól do ewidencji środków trwałych W module Symfonia Środki Trwałe wprowadzono dwa nowe pola: – Sposób nabycia – Częstotliwość odpisu Pola te są wymagane do poprawnego generowania pliku JPK_ST_KR.Możliwość zbiorczej edycji nowych pól dla istniejących danych Użytkownicy mogą teraz masowo przypisywać lub zmieniać wartości pól Sposób nabycia i Częstotliwość odpisu dla już wprowadzonych środków trwałych.
Rozszerzenie widoku listy środków trwałych o nowe kolumny Dodano opcję wyświetlania nowych kolumn: Sposób nabycia oraz Częstotliwość odpisu na liście środków trwałych, co ułatwia przegląd i analizę danych.
Symfonia ERP Zarządzanie Produkcją 2025.2
Rozbudowane okno Dodaj ze słownika
Nowe kolumny kolumny Rodzaj i Katalog prezentujący przypisanie z modułu Handel.
Wielowybór dla pozycji produktów

Nowe warianty obsługi numeracji dostaw
Nowa wersja wprowadza możliwość konfigurowania numeracji (#n) jako rocznej, miesięcznej lub zależnej od zlecenia. Dotychczas stosowana numeracja miała charakter ciągły. W bazach danych poddanych konwersji zostaną zachowane wszystkie dotychczasowe ustawienia numeracji – nie będą one zmieniane automatycznie.
Sekcja Numeracja pozwalającą na określenie trybu numerowania dostaw.
Możliwość kopiowania planów produkcyjnych
Funkcjonalność dostępna z poziomu planu produkcyjnego umożliwia kopiowanie istniejącego planu produkcji.

W module Symfonia ERP Administracja dodano nowe uprawnienie związane z kopiowaniem planów produkcyjnych.

Zbiorcze anulowanie zamówień
Na listach zleceń: zlecenia otwarte, zlecenia w toku oraz zlecenia wszystkie dodano przycisk do zbiorczego anulowania zleceń spełniających wymogi anulacji.
Traceability – nowy raport
W sekcji Raporty dodano nowy raport specjalny – Traceability, zaprojektowany z myślą o pełnej przejrzystości oraz możliwości szczegółowego śledzenia historii każdej partii produkcyjnej. Raport pozwala w prosty i intuicyjny sposób analizować:- pochodzenie surowców,
- odbiorców produktów,
- powiązania między dostawami a zleceniami produkcyjnymi.
Zakres informacji dostępnych w raporcie
Po wprowadzeniu lub wybraniu numeru partii (dostawy), użytkownik otrzymuje pełną historię obejmującą:- Odbiorcę danej partii.
- Źródłowe zlecenie produkcyjne.
- Surowce wykorzystane do jej produkcji.
- Powiązane dostawy.
Jak korzystać z raportu Traceability
- Z menu bocznego wybierz sekcję Raporty → Traceability.
- Wprowadź lub wybierz numer partii do analizy.
- Skorzystaj z funkcji filtrowania, wyszukiwania lub grupowania danych.
- Po zaznaczeniu partii kliknij Wybierz, aby otworzyć szczegółowy widok.
- W nowym oknie kliknij Rozwiń, by przeanalizować powiązania aż do poziomu surowców wykorzystanych w danym wyrobie.

Nowe uprawnienie – dostęp do raportu Traceability
W module Symfonia ERP Administracja dodano nowe uprawnienie w sekcji Zarządzanie Produkcją → Raporty, umożliwiające dostęp i analizę danych z raportu Traceability.Rozszerzenie funkcjonalności okna planowania operacji
Obsługa uprawnień w oknie planowania operacji – rozbudowa systemu o uwzględnienie w oknie planowania operacji uprawnień do wydziałów i w oparciu o te prawa widoczności zleceń.Obsługę precyzji z karty technologicznej w prezentowaniu ilości do kalkulacji

Przydatne linki
Szczegółowe informacje znajdziesz w dokumentacji dostępnej na stronach pomocy poszczególnych produktów