Dostosowanie systemu kadrowo-płacowego do wymogów przepisów Pakietu Mobilności to jedna z oferowanych przez nas usług.
Dla Symfonia ERP Kadry i Płace w szczególności dotyczy to dodania i modyfikacji elementów oprogramowania związanych z wyliczaniem podstawy składek ZUS i PDOF w tym:
- wynagrodzenia kierowców pracujących na terenie krajów UE,
- rozliczeń składek ZUS i PDOF,
- prawidłowego uwzględniania diet rozliczających podstawę składek ZUS oraz PDOF:
- diety rozliczające podstawę ZUS podczas oddelegowania,
- diety pomniejszające podstawę podatku podczas oddelegowania.
Skontaktuj się z nami
Pakiet Mobilności 2023
W 2023 roku przedsiębiorcy funkcjonujący na terenie Unii Europejskiej musieli się zmierzyć z kolejnymi modyfikacjami przepisów. Pierwszą z nich były oświadczenia dotyczące bazy eksploatacyjnej (na podstawie art. 5 lit. G, rozporządzenia nr 1071/2009, art. 4 pkt 21a i ust. 2c i 2d ustawy o transporcie drogowym). Do 15 stycznia 2023 roku każdy przewoźnik musiał złożyć oświadczenie o tym, że jego baza spełnia nowe wymogi. Pracodawcy mieli czas do końca 2022 roku, aby dostosować bazy do obowiązujących przepisów. Te mówią m.in. o tym, że pod adresem wskazanym przez dane przedsiębiorstwo ma rzeczywiście znajdować się baza. Co więcej, musiał zostać zapewniony parking, na którym mogłyby się znajdować pojazdy wchodzące w skład floty (przy czym liczba miejsc powinna stanowić co najmniej 1/3 floty). Kluczowe będą również oświadczenia o liczbie osób zatrudnionych.
Drugą modyfikacją wchodzącą w życie w 2023 roku jest wymóg wymiany tachografów w nowo rejestrowanych pojazdach. Przepisy obejmują swoim zasięgiem ciężarówki wykorzystywane do transportu międzynarodowego. Tachografy nowej generacji mają sprawić, że zbieranie danych będzie sprawniejsze, co przyspieszy proces automatyzacji niektórych procesów.
Obowiązujące już w 2022 roku przepisy dotyczyły szczególnie delegowania i wynagradzania kierowców w transporcie międzynarodowym na terenie Unii Europejskiej. Delegowani kierowcy mają otrzymywać pełne minimalne wynagrodzenie obowiązujące w kraju, w którym wykonywali swoją pracę. Zmiana dotyczyła również przejazdów kabotażowych oraz cross trade, czyli przewozów z jednego państwa unijnego do drugiego, innego niż siedziba przewoźnika. Zmiany dotyczyły również obligatoryjnego zgłaszania delegacji kierowców przez przewoźników przy pomocy Systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI).
Pozostałe zmiany związane z Pakietem Mobilności:
- obowiązek posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika i rejestrowania czasu pracy kierowców za pomocą tachografów, dla firm korzystających w przewozach zagranicznych z pojazdów o DMC od 2,5 do 3,5 tony (od maja 2022 r.),
- obowiązek przechowywania i udostępniania przez przewoźników zapisów z tachografów aż sprzed 56 dni (od końca 2024 r.) oraz wymiana tachografów na inteligentne tachografy drugiej generacji (od lipca 2026 r.),
- coroczne informowanie o liczbie zatrudnionych pracowników i liczbie kierowców,