Zaznacz stronę

Od kiedy będzie obowiązywał KSeF?

Minister Finansów ogłosił daty wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur.

  • Od 1 lutego 2026 r. – KSeF stanie się obowiązkowy dla przedsiębiorców, których sprzedaż w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł.
  • Od 1 kwietnia 2026 r. – obowiązek korzystania z KSeF obejmie wszystkich pozostałych podatników VAT.

Warto pamiętać, że terminy różnią się w zależności od wielkości firmy, ale praktyka pokazuje, że jeszcze przed ich nadejściem wielu przedsiębiorców zacznie otrzymywać faktury wystawiane w systemie przez dużych podatników. Dlatego przygotowania do KSeF trzeba rozpocząć wcześniej – zarówno organizacyjnie, jak i technologicznie.

Kogo obejmie obowiązkowy KSeF?

Obowiązek korzystania z KSeF będzie dotyczył praktycznie wszystkich podmiotów wystawiających lub odbierających faktury. System obejmie zarówno przedsiębiorców zarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT, jak i tych zwolnionych z VAT. KSeF będzie obowiązkowy również dla podmiotów korzystających z procedury unijnej OSS, posiadających polski NIP.

Lista zobowiązanych jest szeroka i obejmuje m.in.:

  • małych, średnich i dużych przedsiębiorców,
  • jednostki samorządu terytorialnego i administrację rządową,
  • fundacje, stowarzyszenia i inne organizacje pozarządowe,
  • spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe,
  • instytucje kultury – teatry, kina, muzea,
  • placówki edukacyjne – od żłobków po uczelnie wyższe,
  • kluby sportowe, siłownie i branżę beauty,
  • rolników,
  • osoby prywatne wynajmujące mieszkania,
  • partie polityczne i związki wyznaniowe.

Krótko mówiąc: KSeF obejmie wszystkich – niezależnie od wielkości działalności czy branży. Nawet najmniejszy przedsiębiorca czy organizacja, która odbiera faktury, będzie musiała korzystać z systemu.

Co oznacza wprowadzenie KSeF?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to centralna baza Ministerstwa Finansów, która pozwala na odbieranie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych przez przedsiębiorców. Tym samym, każda generowana przez przedsiębiorcę e-faktura, będzie trafiała przez KSeF do odbiorcy. E-Faktura (nie należy utożsamiać jej z fakturą elektroniczną) jest to faktura ustrukturyzowana w formacie xml, wystawiona przy użyciu KSeF wraz z przydzielonym przez KSeF numerem identyfikacyjnym. Zbudowana wg wzorca przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Będzie zawierać pola obowiązkowe oraz dodatkowe występujące w obrocie gospodarczym. W skrócie, KSeF łączy firmy, zapewnia powszechną i nadzorowaną przez ministerstwo wymianę faktur elektronicznych. Każdy z przedsiębiorców będzie posiadał w KSeF „swoją skrzynkę” gdzie z jednej strony będzie wprowadzał faktury dla swoich kontrahentów a z drugiej strony będzie odbierał faktury przeznaczone dla swojej firmy.

Ustawa nie przewiduje wyjątków w obligatoryjnym używaniu KSeF. Oznacza to, że wszystkie faktury wystawiane przez firmy będą musiały przejść przez system KSeF w postaci ustrukturyzowanej i być tam zarejestrowane (otrzymać numer identyfikacyjny). Wystawca faktury będzie mógł wysłać nabywcy wydruk faktury ustrukturyzowanej wraz z numerem identyfikacyjnym, ale nie będzie to niezbędne. Nabywca będzie mógł pobrać fakturę bezpośrednio z KSeF.

 

Problemy jakie rodzi odbieranie wszystkich faktur w jednej skrzynce KSeF:

  • Trudno w tej sytuacji o spersonalizowany dostęp do faktur zakupu. Każda upoważniona do KSeF osoba widzi wszystkie faktury bez wyjątku np. faktury osób zatrudnionych na umowę między firmami;
  • Faktury zakupu są wyrwane z kontekstu biznesowego np. faktury pracownicze, koszty hotelu. Nie wiadomo, którego z pracowników dotyczą. Faktura jest ogólna dla firmy. Nie wiadomo jak dalej procedować. Faktura nie ma materialnej postaci. Żeby ją dalej procedować potrzebny jest elektroniczny system obiegu dokumentów;
  • Brak załącznika do faktury ze szczegółami biznesowymi;
  • Trudność identyfikacji fałszywych faktur w dużych organizacjach. Właściwy elektroniczny obieg dokumentów może umożliwić sprawny proces weryfikacji i akceptacji faktur;
  • Nie ma czegoś takiego jak odrzucenie faktury z KSeF. Nie można składać reklamacji w KSeF. Nota księgowa zniknie z polskiego porządku prawnego. Niepoprawne faktury trzeba reklamować u wystawcy i domagać się korekty faktury w KSeF;
  • Jak wczytać fakturę do ewidencji księgowej? Proces przyjęcia faktury na kontach może zostać zautomatyzowany. Księgowy będzie miał możliwość weryfikacji czy zapis został prawidłowo wykonany. Można automatyzować wiele procesów i zmniejszyć ilość pracy dzięki właściwemu oprogramowaniu księgowemu w połączeniu z systemem elektronicznego obiegu dokumentów.

 

Jakie inne problemy może wywołać obowiązek KSeF?

Dla przedsiębiorców, księgowych oraz biur rachunkowych przystosowanie do obowiązku Krajowego Systemu e-Faktur budzi obawy związane z wymaganiami i ograniczeniami jakie generuje KSeF:

  • Faktura ustrukturyzowana (e-Faktura) musi posiadać konkretny format i wypełnione wszystkie pola obowiązkowe. Wystawienie takiej faktury ręcznie nie jest łatwe, raczej trzeba skorzystać z oprogramowania ułatwiającego spełnienie wszystkich wymogów e-Faktury. Pól do wypełnienia jest ogółem ponad 350 (pola obowiązkowe techniczne, merytoryczne, kontekstowe oraz pola nieobowiązkowe). Zapraszamy do zapoznania się z rozwiązaniami pozwalającymi sprawnie i bezbłędnie obsłużyć faktury ustrukturyzowane: Comarch ERP Optima KSeF, Symfonia KSeF.
  • Brak informacji o fakturach do odebrania. Przedsiębiorcy muszą sami monitorować czy w KSeF nie czeka faktura do odebrania. Generuje to dodatkową pracę;
  • Brak funkcji wykrywających błędy merytoryczne w fakturach w systemie KSeF. Jeśli faktura nie jest weryfikowana wcześniej to każdy błąd niezależnie od jego natury może zostać niewykryty w systemie KSeF;
  • Po wysłaniu dokumentu nie ma możliwości jego cofnięcia, sprawdzenia czy poprawienia. Biorąc to pod uwagę konieczne jest znalezienie w przedsiębiorstwie sposobu na weryfikację faktury zanim trafi do KSeF. Każdy błąd zauważony później po zaakceptowaniu faktury w KSeF powoduje konieczność wystawiania w KSeF faktury korygującej. Rozwiązaniem może być wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów i odpowiednie ustawienia ścieżek przekazu i akceptacji dokumentów. Zobacz funkcjonalności Elektroniczny Obieg Dokumentów oraz Symfonia Obieg Dokumentów;
  • Wyzwanie stanowi przeprogramowanie w firmie procesu obiegu i akceptacji dokumentów. Wybranie upoważnionych do wystawiania i odbierania z KSeF faktur. W przypadku odbioru faktury ustrukturyzowanej z KSeF, w dużych organizacjach może wystąpić problem z identyfikacją dla jakiego działu, jednostki skierować dany dokument w celu sprawdzenia jego poprawności. Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów może usprawnić ten proces. Zobacz funkcjonalności Elektroniczny Obieg Dokumentów oraz Symfonia Obieg Dokumentów;
  • Brak możliwości podglądu faktury ustrukturyzowanej. System KSeF nie przewiduje innego widoku faktury niż format faktury ustrukturyzowanej xml, która z racji ilości obowiązkowych i dodatkowych pól nie wygląda podobnie do dokumentów do jakich przywykliśmy. Aby ułatwić wgląd w wystawiane i odbierane dokumenty firmy muszą stosować dodatkowe oprogramowanie. Dla oprogramowania Symfonia już teraz można testować Symfonia KSeF  oraz rozwiązania KSeF w Comarch ERP Optima.
  • Faktury ustrukturyzowane przesyłane z błędami do KSeF nie będą akceptowane co będzie oznaczało w praktyce brak sprzedaży aż do momentu, kiedy prześlemy poprawnie wystawioną fakturę;

Z powyższych powodów ważne jest wybranie odpowiedniego Partnera dostarczającego oprogramowanie do obsługi KSeF, które ułatwi proces wglądu w faktury, obiegu i akceptacji dokumentów.

 

Jak uzyskać dostęp do KSeF – autoryzacja i uwierzytelnianie

Krajowy System e-Faktur działa w oparciu o model poświadczeń. Kluczowym krokiem jest pierwsze uwierzytelnienie i autoryzacja — to ono decyduje, kto jako pierwszy uzyska dostęp i będzie zarządzał rolami w systemie.

1) Czy musisz składać ZAW-FA?

Zawiadomienie ZAW-FA składają tylko podmioty, które nie mają kwalifikowanej pieczęci elektronicznej z NIP. Jeśli pieczęć z NIP jest, zawiadomienie nie jest wymagane.

2) Scenariusze według formy prawnej
  • Spółka (podmiot niebędący osobą fizyczną)
    • z pieczęcią kwalifikowaną z NIP: unie trzeba składać zawiadomienia – podmiot ma przypisane uprawnienia właścicielskie. Logowanie do systemu odbywa się z użyciem pieczęci kwalifikowanej.
    • bez pieczęci: należy złożyć papierowe ZAW-FA do urzędu skarbowego i wskazać osobę (np. CFO), która uzyska uprawnienia do nadawania/zmiany/odbierania ról oraz wystawiania i dostępu do e-faktur.
  • JDG (osoba fizyczna)
    • Autoryzacja jest przypisywana automatycznie do właściciela – nie ma konieczności składania zawiadomień. Przedsiębiorca posiada uprawnienia właścicielskie i może od razu korzystać z KSeF, logując się Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Podaj numer telefonu i adres email, skontaktujemy się!

oddzwonimy!

Dziękujemy za zostawienie swojego numeru telefonu!

Oddzwonimy jak najszybciej.